Daun Mengkudu Menghilangkan Jerawat Batu

Apr 27, 2018 | / Tips / Kecantikan |
Rate:
Dilihat 5436x
Anda yang mengalami masalah jerawat batu tentunya tengah risau sekarang ini kan? Sebab saya dapati ramai benar yang inginkan petua menghilangkan jerawat batu. Malah kalau anda nak merawat jerawat biasa pun boleh. Takde masalah. Kali ni bahan utama yang anda perlukan adalah daun mengkudu. Tapi anda perlu pilih bahagian pucuknya

Anda boleh ikuti langkah-langkah berikut:


1. Anda ambil segenggam pucuk mengkudu dan bersihkannya.

2. Kemudian, tumbuk pucuk mengkudu tu sampai lumat.

3. Bila dah lumat, anda campurkannya dengan minyak zaitun dan sedikit garam.

4. Gaulkan bahan-bahan tersebut hingga rata.


5. Sekarang, anda picitlah jerawat tu untuk keluarkan nanah. Pastikan anda gunakan hujung jari tau, dan elakkan daripada terkena kuku.

6. Bila dah selesai picit semua jerawat di muka, basuh muka dengan air suam dan lap dengan kain lembut.


7. Baiklah, sekarang anda letakkan bahan-bahan yang telah digaulkan tadi (pucuk mengkudu, minyak zaitun dan sedikit garam) kat tempat jerawat yang telah dipicit.

8. Biarkan ia meresap kat situ lebih kurang dalam jangka masa 5 minit.

9. Sebagai langkah terakhir, cucilah muka anda sekali lagi.
Tips Pilihan Lainnya: